Sabtu, 27 Julai 2013

Baba Dan Nyonya



Baba Nyonya masyarakat juga dikenali sebagai masyarakat Peranakan dan mereka adalah minoriti, dipercayai berasal dari Melaka. Baba dan Nyonya Peranakan Cina di Melaka di mana nenek moyang mereka datang dan berkahwin dengan wanita tempatan. Kaum ini kebanyakannya berasal dari wilayah Hokkien, China yang berhijrah ke Melaka Melaka 600 tahun yang lalu apabila terkenal sebagai pusat perdagangan. Perkahwinan campur itu telah menghasilkan satu budaya Cina yang unik dan tradisi Melayu. Pada mulanya mereka datang ke Melaka untuk berdagang dan mencari pekerjaan dan berkahwin dengan seorang wanita tempatan di mana anak lelaki yang dipanggil Baba Nyonya dan anak perempuan dipanggil.



Mewarisi Tradisi
Baba dan Nyonya masyarakat telah mewarisi sedikit budaya Melayu khususnya. Oleh itu, sehingga kini masih terdapat Baba dan Nyonya amalan dan prinsip-prinsip masyarakat Melayu dalam kehidupan seharian mereka. Banyak pantang larang dan kepercayaan masyarakat Melayu telah menyerapkan budaya Baba dan Nyonya. Keadaan ini menunjukkan bahawa Baba dan Nyonya mempunyai sama sama kepada orang Melayu.


Bahasa yang digunakan
di Melaka Baba Nyonya Society fasih Melayu dan mengikut fakta sejarah mempunyai kaitan dengan darah keturunan Melayu yang mereka bercakap Melayu fasih. Selain menggunakan bahasa Melayu dalam ucapan harian mereka boleh bercakap Hokkien.


Pakaian
Kebanyakan mereka berpakaian kebaya dan kain batik yang diwarisi oleh nenek moyang mereka. manakala aspek-aspek rohani dan agama, mereka mempunyai banyak persamaan dengan kaum Cina.


Makanan
Komuniti ini adalah sangat popular dengan pelbagai hidangan tradisional yang begitu lazat dan menarik yang mempunyai persamaan dengan masakan Melayu. Kebanyakan mereka berpakaian kebaya, sarung tangan dan sebagainya yang merupakan pakaian tradisi nenek moyang mereka. Mereka makan dengan tangan mereka dan rebus memasak adalah kegemaran komuniti ini. Hidangan seperti lemak memasak, asid pedas, dan belacan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan